G這郾e i jawne

Pierwsza p造ta nagrana przez i dla lesbijek powsta豉 w 1973 roku. Od tego czasu queerowa scena muzyczna wzbogaci豉 si o tysi帷e p造t nagranych przez mn鏀two jawnych homo- i biseksualnych artystek.
Melissa Ferrick, foto: Bryna Gootkind
Melissa Ferrick, foto: Bryna Gootkind
Ani DiFranco, foto: Rhea Anna
Ani DiFranco, foto: Rhea Anna
Pierwsza lesbijka...

Kiedy w 1972 roku piosenkarka folkowa Alix Dobkin zakocha豉 si w przyjaci馧ce i natychmiast po tym zrobi豉 coming out (przed ni, jako biseksualistka, ujawni豉 si w 1970 roku Dusty Springfield), mia豉 ju na koncie wyst瘼y u boku Boba Dylana i Janis Ian, ma鹵e雟two z menad瞠rem muzycznym Samem Hoodem oraz kilkuletni c鏎k. W 1973 roku Alix nagra豉 „Lavender Jane Loves Woman“ – pierwsz w historii p造t nagran przez i dla lesbijek, na kt鏎ej znalaz這 si mi璠zy innymi s造nne „Lesbian Code“, gdzie przez ponad sze嗆 minut wylicza s這wa u篡wane przez lesbijki do okre郵ania siebie, takie jak „cz這nkini dru篡ny“, „rodzina“ czy „vagitarian“ („wagitarianka“) i „hasbien“ (gra s堯w „lesbian“ i „has been“ – ta, kt鏎a kiedy by豉 lesbijk). Trudno przeceni rewolucyjny wp造w Alix na kszta速owanie si lesbijskiej spo貫czno軼i w czasach, kiedy homoseksualizm by na li軼ie chor鏏, a w wielu „cywilizowanych krajach“ by uwa瘸ny za przest瘼stwo. Dot康 jest nazywana „pierwsz lesbijk“, nadal koncertuje i prowadzi warsztaty o pocz徠kach kobiecego ruchu muzycznego, cho, jak sama m闚i, w tej chwili sens jej 篡ciu nadaje bycie babci dw鏂h wspania造ch wnuk闚.

... i pierwsza wytw鏎nia p造towa

W 1973 roku grupa lesbijskich feministek z Waszyngtonu za這篡豉 pierwsz kobiec wytw鏎ni p造tow Olivia Records. Do ich inicjatywy chcia豉 si przy陰czy mi璠zy innymi Yoko Ono, jednak grzecznie jej odm闚iono. Na pierwszej wydanej przez Olivi p造cie znalaz造 si utwory dw鏂h lesbijek – Meg ChristiansenChris Williamson. Wytw鏎nia istnia豉 przez pi皻na軼ie lat i cho najwi瘯sze sukcesy przynios造 jej p造ty folkowe, nie stroni豉 od promowania „muzyki 鈍iata“ czy latynoameryka雟kiej. W 1988 roku, nie potrafi帷 dostosowa si do zmieniaj帷ego si rynku muzyki kobiecej, Olivia Records zako鎍zy豉 dzia豉lno嗆 i przekszta販i豉 si w istniej帷 do dzi lesbijsk agencj turystyczn Olivia Travel.

Melissa, k.d., Sophie B. i Tracy

Jedn z artystek, kt鏎ej demo odrzuci豉 Olivia Records, by豉 p騧niejsza zdobywczyni dw鏂h nagr鏚 Grammy, Oskara oraz trzech multiplatynowych, dw鏂h platynowych i dw鏂h z這tych p造t Melissa Etheridge. Rozpocz窸a swoj karier od 酥iewania w lesbijskich barach w Los Angeles. W 1986 roku podpisa豉 kontrakt z Island Records, z kt鏎ym nagra豉 do dzi dziesi耩 p造t. Jest nie tylko jedn z najbardziej znanych ameryka雟kich wokalistek i gitarzystek, ale r闚nie dzia豉czk na rzecz praw os鏏 homoseksualnych i walki z rakiem (w 2004 roku zachorowa豉 na raka piersi). Melissa Etheridge zrobi豉 publiczny coming out w 1993 na wiecu w Triangle Ball, podczas kt鏎ego lesbijki i geje 鈍i皻owali wyborcze zwyci瘰two Billa Clintona. By豉 zwi您ana z Julie Cypher (wcze郾iej 穎n aktora Lou Diamonda Philipsa), z kt鏎 ma dwoje dzieci. Obecnie jest w zwi您ku ze znan mi璠zy innymi z serialu „The L Word“ aktork Tammy Lynn Michaels, z kt鏎 ma bli幡i皻a.

Pierwsz osob, kt鏎a wbieg豉 na scen w Triangle Ball, aby pogratulowa Melissie coming outu, by豉 kanadyjska piosenkarka, laureatka czterech nagr鏚 Grammy Kathryn Dawn Lang, lepiej znana jako k.d. lang. K.d. odkry豉 si rok wcze郾iej w wywiadzie dla magazynu „The Advocate“. W 1993 roku pojawi豉 si na ok豉dce „Vanity Fair“ – siedzia豉 na krze郵e fryzjerskim, podczas gdy stoj帷a za ni modelka Cindy Crawford „goli豉“ j za pomoc brzytwy. Wewn徠rz numeru k.d. opowiada豉 o ostracyzmie, kt鏎y spotka j w 鈔odowisku muzyk闚 country po jej coming oucie, jak r闚nie na skutek jej zaanga穎wania w walk o prawa zwierz徠 i „wojuj帷ego“ wegetarianizmu. K.d., opr鏂z nagrywania multiplatynowych p造t solowych, pracowa豉 mi璠zy innymi z Royem Orbisonem i Annie Lennox, nagra豉 te muzyk do filmu Gusa Van Santa „I kowbojki mog marzy“.

Melissa Etheridge znana jest r闚nie z licznych duet闚, mi璠zy innymi z Joss Stone, Bruce’em Springsteenem, Bono, Shakir (zanim ta przefarbowa豉 w這sy na blond, straci豉 kilka kilogram闚 i sta豉 si idolk nastolatk闚), Joan Osborne oraz Sophie B. Hawkins. Ta ostatnia – kojarzona zazwyczaj z wielkim przebojem „Damn I Wish I Was Your Lover“ (i zakazanym przez MTV teledyskiem do niego) z nagranego w 1992 roku debiutanckiego albumu „Tongues and Tails“ oraz z „As I Lay Me Down“ z drugiego albumu „Whaler“ (1994 r.) – jest jedn z najbardziej bezkompromisowych postaci ameryka雟kiej sceny muzycznej. Rozsierdzi豉 swoj by陰 wytw鏎ni Columbia Records (w 2001 roku za這篡豉 swoj w豉sn wytw鏎ni Trumpet Swan Productions), pozuj帷 nago dla magazynu „Interview“ – posz這 jednak nie o moralno嗆, ale o wygl康, gdy pozwoli豉 si sfotografowa bez makija簑 i nie wysz豉 zdaniem swoich mocodawc闚 wystarczaj帷o pi瘯nie. Na ich zarzuty odpowiedzia豉 w wywiadzie dla „Details“: „Kobiety, kt鏎e pozuj do zdj耩, zazwyczaj chc wygl康a pi瘯nie, seksownie, efektownie. Ja wygl康am jak krowa. Nie wygl康am, jakbym my郵a豉, 瞠 jestem pi瘯na, mam wspania貫 cia這 i mog kogo podnieci. Tylko dlaczego kobiety zawsze musz kogo podnieca?“.

Sophie m闚i o sobie, 瞠 ma tylko jedn s豉wn przyjaci馧k – aktork komediow Rosie O’Donnell (jawn lesbijk). Jest biseksualna, ale nie lubi wszelkich kategoryzacji i woli okre郵a si jako „omniseksualna“. Jest wegank i od lat anga簑je si w walk o prawa zwierz徠. W ostatniej kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych wspar豉 Hillary Clinton, nagrywaj帷 dla niej mi璠zy innymi now wersj swojego s造nnego przeboju „Damn We Wish You Were President“. „Nie popieram Hillary dlatego, 瞠 jest ona kobiet, lecz dlatego, 瞠 ja ni jestem“ – napisa豉 na swoim blogu.

Na publiczny coming out nigdy nie zdecydowa豉 si inna znakomita gitarzystka i wokalistka Tracy Chapman. Tracy sta豉 si znana szerszej publiczno軼i w 1988 roku po nieoczekiwanym wyst瘼ie na stadionie Wembley w koncercie z okazji siedemdziesi徠ych urodzin Nelsona Mandeli. Nagrany w 1988 roku debiutancki album „Tracy Chapman“ zdoby status platynowej p造ty i cztery nagrody Grammy. W 2008 roku wyda豉 鏀m p造t „Our Bright Future“. Cho o jej to窺amo軼i seksualnej opowiedzia豉 dopiero zdobywczyni nagrody Pulitzera pisarka Alice Walker w wywiadzie dla „The Guardian“ w 2006 roku, okre郵aj帷 ich zwi您ek mianem „pysznego, pi瘯nego i wspania貫go“, sama Tracy, mimo i chroni swoj prywatno嗆, nigdy nie od瞠gnywa豉 si od wspierania inicjatyw organizacji gejowsko-lesbijskich. Szczeg鏊nie zaanga穎wana jest w walk z HIV.

Ani DiFranco

Urodzona w 1970 roku w Nowym Jorku Angela Maria DiFranco nie czeka豉, a kt鏎a wielka wytw鏎nia dostrze瞠 jej talent i zaproponuje kontrakt. W 1989 roku z kapita貫m wielko軼i 50 dolar闚 za這篡豉 w豉sn – Righteous Records (od 1994 roku Righteous Babe Records), w kt鏎ej wyda豉 dotychczas 20 p造t studyjnych i 10 bootleg闚. Do swojej niezale積o軼i od wielkich wytw鏎ni powraca w kilku piosenkach, mi璠zy w „The Million You Never Made“, „The Next Big Thing“ i „Napoleon“, w kt鏎ej sarkastycznie gratuluje anonimowemu przyjacielowi podpisania 篡ciowego kontraktu (media spekulowa造, 瞠 mo瞠 chodzi o Suzanne Vega, ale obie zaprzeczy造).

Jej muzyka zazwyczaj klasyfikowana jest jako folk rock i rock alternatywny, jednak jedynie jej pierwsze p造ty poddaj si w miar jednoznacznej kwalifikacji. Ani wsp馧pracowa豉 mi璠zy innymi z Prince’em, funko-soulowo-jazzowym muzykiem Marceo Parkerem i raperem Corey’em Parkerem, u篡wa wielu instrument闚 – od gitary akustycznej i instrument闚 d皻ych („Little Plastic Castle“) po syntezatory w „Reprieve“ – i gra w r騜nych stylach. „Sercem muzyki folkowej nie jest gitara akustyczna“ – m闚i. „U篡wam s這wa ,folk’, m闚i帷 r闚nie o muzyce punkowej czy rapie. Chodzi o podej軼ie, o 鈍iadomo嗆 jej spu軼izny, o spo貫czno嗆, kt鏎 tworzy. To muzyka, kt鏎a daje g這s r騜nym spo貫czno軼iom i ich walce przeciw autorytetom“. Cho wiele piosenek Ani ma 廝鏚這 w jej biografii, cz瘰to s one r闚nie silnie polityczne, zwi您ane z bie膨cymi kwestiami spo貫cznymi jak rasizm, seksizm, przemoc seksualna, homofobia, prawa reprodukcyjne, bieda i wojna. Ta kombinacja kwestii osobistych z politycznymi jest w du瞠j mierze odpowiedzialna za wzrost jej popularno軼i w po這wie lat ‘90, podsycanej bardziej poprzez bezpo鈔edni kontakt z fanami, ni przez mainstreamowe media.

Ani nie poprzestaje na nagrywaniu w豉snych p造t, wydaje i promuje r闚nie muzyk kilkunastu innych artyst闚, jak Bitch and Animal (lesbijska poetka i multiinstrumentalistka) i Toshi Reagon (soulowo-rockowa wokalistka i gitarzystka, jej utw鏎 „How long“ znalaz si na 軼ie盧e d德i瘯owej do serialu „L word“, sama Toshi pojawia si r闚nie w ostatnim odcinku czwartej serii). Jej perkusistk jest Allison Miller, kompozytorka i piosenkarka eksperymentalna, obecnie pracuj帷a z Erin McKeown nad debiutanckim albumem ich grupy Emma. Ani DiFranco za這篡豉 r闚nie fundacj Righteous Babe, kt鏎a wspiera kulturalne i polityczne organizacje ze Stan闚 Zjednoczonych. Jej prawdopodobnie najambitniejszym przedsi瞝zi璚iem by豉 restauracja historycznego ko軼io豉 metodyst闚 w Buffalo i przekszta販enie go w hal koncertow, galeri i klub jazzowy.

Ani okre郵a si jako osoba biseksualna i w swoich piosenkach pisze o mi這軼i zar闚no do kobiet, jak i m篹czyzn. W 2006 roku urodzi豉 c鏎k. Obecnie jest zwi您ana z Mike’em Napolitano, producentem jej p造ty „Reprieve“.

Melissa Ferrick

Kiedy w 1991 roku dwudziestojednoletnia Melissa Ferrick wyruszy豉 w tras z Morriseyem i kr鏒ko p騧niej podpisa豉 kontrakt z Atlantic Records, wydawa這 si, 瞠 zyskanie przez ni statusu „gwiazdy“ to tylko kwestia czasu. W 1993 nagra豉 dobrze przyj皻y debiutancki album „Massive Blur“ i zaliczy豉 tras koncertow po Stanach Zjednoczonych i Europie, w 1995 wyda豉 kolejn p造t – „Willing To Wait“, po czym Atlantic zerwa kontrakt, t逝macz帷 swoj decyzj zbyt s豉b sprzeda膨 jej p造t. „Kiedy wyda豉m drug p造t, postanowili si mnie pozby, ale nie zamierzali mi o tym powiedzie“ – wspomina Melissa w wywiadzie dla „Express Night Out“. „Zaproponowano mi tras po Europie, ale Atlantic odm闚i sfinansowania jej, nawet gdy chcia豉m pojecha bez zespo逝, i wspierania promocji p造ty. Nigdy nie wydali jej w Europie“.

Po tej bolesnej przygodzie przesz豉 za豉manie nerwowe. Jeszcze w trakcie trwania kontraktu z Atlantic przesta豉 s逝cha muzyki, zacz窸a pi. Wytrze德ia豉 w 1996 roku, dzi瘯i wsparciu fan闚 i przyjaci馧. Podpisa豉 kontrakt z niezale積 wytw鏎ni What Are Records?, z kt鏎 nagra豉 trzy p造ty. W 2000 roku za這篡豉 w豉sn wytw鏎ni Right On Records. Na pierwszym „w豉snym“ albumie „Valentine Heartache“ sama wykonuje wszystkie partie instrumentalne – graj帷 mi璠zy innymi na gitarze, perkusji i tr帳ce. Nagrany w 2008 roku album „Goodbye Youth“ jest 鏀m p造t wydan pod auspicjami Right On.

„Postaw j na scenie i patrz, jak w kilka minut zdobywa rzesz nowych, zaciek造ch fan闚. Robi to, po prostu b璠帷 sob: dzik i zabawn, szczer i bezbronn, pe軟 pasji i rozbrykan. A przede wszystkim, Ferrick 鈍ietnie zdaje sobie spraw, 瞠 koncert, kt鏎y si pami皻a, musi si sk豉da z tak wielu dawek energii i spontaniczno軼i jak samo 篡cie“ – czytamy w jednym z biogram闚 Melissy. Trudno si z tym nie zgodzi. Melissa Ferrick jest jedn z niewielu artystek, kt鏎e uzbrojone jedynie w akustyczn gitar potrafi podbi serca s逝chaczy w przeci庵u kilku sekund. Teksty jej piosenek s skrajnie osobiste – opowiada w nich o swojej mi這軼i do kobiet, rozstaniach, problemach zdrowotnych, pogl康ach i pasjach. I cho jest nazywana piosenkark folkow, myli豚y si ten, kto spodziewa豚y si po niej spokojnej gitarowej muzyki (cho i takie piosenki nagrywa) – Melissa potrafi wydoby ze swojej gitary akustycznej i軼ie zeppelinowskie riffy, zagra ostrego rocka, country, bluesa czy nawet stworzy prawdziw rockow symfoni.

Melissa daje ponad 150 koncert闚 rocznie, g堯wnie w Stanach Zjednoczonych, zazwyczaj dla niewielkiej, kilkudziesi璚ioosobowej grupy fan闚 (g堯wnie kobiet). Opr鏂z legendarnej atmosfery podczas koncert闚 – na kt鏎ych pono ka盥y, niezale積ie od p販i, rasy czy orientacji seksualnej – czuje si chciany i akceptowany (Melissa ma na prawym przedramieniu tatua „Acceptance is the answer“, kt鏎ym streszcza swoje uczucia wobec fan闚), dorobi豉 si rzeszy skrajnie oddanych fan闚. Najwi瘯si z nich, okre郵aj帷y si mianem „Ferrick Heads“, podr騜uj za ni od czas闚 jej pierwszych wyst瘼闚 w nowojorskich kawiarniach po ca造ch Stanach. I to w豉郾ie oni sfinansowali nagranie jednego z jej album闚 „In The Eyes Of Strangers“, kupuj帷 przez internet wersje demo piosenek, kt鏎e mia造 si na nim znale潭.

Marla Glen

Urodzona w 1960 roku w Chicago jazzmanka i bluesmanka Marla Glen jest c鏎k bluesowego gitarzysty, wnuczk 酥iewaka gospel. Jej mama przyja幡i豉 si z B.B. Kingiem. Glen mia豉 zaledwie jedena軼ie lat, kiedy napisa豉 piosenk „Repertoire“, kt鏎 p騧niej umie軼i豉 na swojej drugiej p造cie, multiplatynowej „Love and Respect“. Od 1998 roku mieszka w Niemczech, gdzie w 2004 roku zawar豉 zwi您ek z Sabrin Conley. Jej karier zapocz徠kowa這 zwyci瘰two w sesji jammowej w Nowym Orleanie, za kt鏎e zosta豉 nagrodzona tras koncertow po Francji, gdzie po raz pierwszy wyst徙i豉 przed europejsk publiczno軼i. Zaoferowano jej pobyt we Francji, gdzie w 1993 roku nagra豉 sw鎩 debiutancki multiplatynowy album „This is Marla Glen“. Marla Glen to nie tylko wielki, g喚boki g這s i zaanga穎wane teksty piosenek. Jest znana r闚nie z zaanga穎wania w kwestie spo貫czne. Ostatnio oddaje si kwestii edukacji dzieci i zosta豉 og這szona patronk Festiwalu Wiedzy, organizowanego przez hamburskie stowarzyszanie Edukacja bez Granic.

Kto jeszcze?

Otwartych lesbijek i biseksualistek w przemy郵e muzycznym jest mn鏀two. Spo鈔鏚 nich warte przynajmniej wzmianki s folkowe gitarzystki i wokalistki Alix Olsen, Chris Pureka, Natalie ZukermanRose Cousins, multiinstrumentalistka Julie Wolf, kanadyjski duet Tegan and Sara czy ameryka雟kie Indigo Girls oraz grupa Gossip z jej charyzmatyczn wokalistk o wielkim g這sie Beth Ditto. Jako ciekawostk mo積a doda, 瞠 lesbijk okaza豉 si by r闚nie Samantha Fox, kt鏎a swoj popularno嗆 zbudowa豉 na uwodzeniu heterosamc闚. Szkoda, 瞠 do dzi jedyn polsk muzyczk, o kt鏎ej otwarcie m闚i si i pisze, 瞠 by豉 lesbijk, pozostaje Wanda Landowska, klawesynistka, kompozytorka i pianistka, kt鏎a zmar豉 niemal p馧 wieku temu.

Dzi瘯uj Marni, Brynie, Diane, Janice i Annie za zdj璚ia do tekstu, rady i s這wa wsparcia.


Ranking najlepszych piosenek rozstaniowych

Tracy Chapman „Sorry“
„Przepraszam“, „Wybacz mi“, „Kocham ci“ – czy to wszystko, czego nie potrafisz powiedzie? Mo瞠 gdyby znalaz豉 w豉軼iwe s這wa we w豉軼iwym czasie, by豉by moja. Proste s這wa, prosta melodia – co wi璚ej mo積a za酥iewa po rozstaniu?

Melissa Etheridge „Like The Way I Do“
Powiedz mi, czy ona ci kocha, tak jak ja, czy podnieca, poci庵a i urzeka, powiedz, czy za tob t瘰kni, istnieje tylko po to, aby ci ca這wa, tak jak ja? T genialn piosenk o zazdro軼i Melissa napisa豉 pono po pijanemu, po tym, jak nie uda這 jej si poderwa pewnej barmanki. Jeszcze bardziej przekornym rozstaniowym utworem Melissy jest „You Can Sleep While I Drive“, w kt鏎ym pocz徠kowe „Mo瞠sz spa, kiedy b璠 prowadzi“ zmienia na ko鎍u znaczenie w „Mo瞠sz spa, kiedy odjad“.

Ani DiFranco „Untouchable Face“
Ani brzmi wr璚z s這dko, gdy 酥iewa „fuck you“. To jeden z tych refren闚, kt鏎e jej fani uwielbiaj 酥iewa razem z ni na koncertach. Nie t瘰kni za tym, aby ci znowu zobaczy. Wygl康asz jak twoje zdj璚ie zrobione z bardzo daleka. Czy nie tak widzimy swoje by貫 po tym, jak ju przebolejemy ich strat?

Melissa Ferrick „Nebraska“
Trudno wybra najlepsz piosenk artystki, kt鏎a ma na koncie przynajmniej jeden rozstaniowy album („Valentine Heartache“), a na ka盥ym albumie pewnie przynajmniej dwie rozstaniowe piosenki, ale chyba jednak „Nebraska“: Przykro mi to m闚i, ale twoje cia這 ju ze mn nie wsp馧dzia豉. Sprawiasz, 瞠 robi mi si niedobrze, a ono wie, 瞠 le輳 tutaj i pr鏏uj zachowa twarz, u鄉iechaj帷 si, gdy moje serce wygl康a jak po katastrofie.

k.d. lang „Busy Being Blue“
Mam czas w swoich r瘯ach, czas, by robi plany, czas, by zmieni punkt widzenia, czas, by p鎩嗆 na spacer i by siedzie i rozmawia, ale wiesz, jestem zbyt zaj皻a byciem smutn. I tyle, je瞠li chodzi o genialne rady naszych przyjaci馧, by po rozstaniu zaj望 si czymkolwiek, byleby tylko nie my郵e o tym, co si sta這.
Ewa Tomaszewicz, "Replika"
Data publikacji w portalu: 2008-12-10
Tekst ukaza si w najnowszym, 16 numerze wydawanego przez KPH magazynu "Replika". Pismo dost瘼ne jest za darmo w klubach gej&les na terenie ca貫j polski oraz w prenumeracie.

Prenumerata (6 numer闚) kosztuje tylko 48 z. Co dwa miesi帷e otrzymasz "Replik" prosto do domu. Wp豉t na prenumerat nale篡 dokonywa na: Kampania Przeciw Homofobii, numer konta: 35 2130 0004 2001 0344 2274 0001, z dopiskiem: Replika - prenumerata (darowizna) oraz podaniem dok豉dnego adresu do przesy豉nia magazynu.
OPINIE I KOMENTARZE+ dodaj opini  

aneczka3922012-01-06 15:38
samantha fox przepiekna kobieta ,jak wino...........................


Dopisywanie opinii, tylko dla zarejestrowanych u篡tkowniczek portalu

Zaloguj si

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj si!

zoo
  NAPISZ DO NAS!  

Masz pomys, chcesz co opublikowa w dziale muzyka? Napisz: info@kobiety-kobietom.com


NEWSLETTER I SPOΒCZNO列I

Chcesz by powiadamiana o nowo軼iach w portalu? Zarejestruj si i zaprenumeruj nasz newsletter lub kana Nowo軼i RSS!
Mo瞠sz te do陰czy do naszej strony na Facebook lub Twitter. Zapraszamy!


Ostatnio komentowane:

news Donald Trump nie chce finansowania organizacji promuj帷ych aborcj za granic
justsomebody10 Pos逝giwanie si przyk豉dem N. Vujicica nie ma, moim zdaniem, wi瘯szego sensu, bo to jest wyj徠ek na tle setek tysi璚y niepe軟osprawnych. Od dzieci雟twa by otoczony opiek, wsparciem,... opinia dodana 2017-02-11 13:52:24
muzyka Zawsze mocno 篡豉m i teraz mam co wspomina
Hitoshi W pi徠ek by豉m na koncercie Closterkeller. Anja jest niesamowit kobiet, jest charyzmatyczna, silna i pewna siebie, da豉 przepi瘯ny wyst瘼. Uwielbiam j.... opinia dodana 2012-11-05 20:27:47
literatura Na jej rozkazy - CHAUDIÈRE A.D. i CALIGO A.
S豉bo. Dobrn窸am do 20 strony ma這 si przy tym nie topi帷 w nadmiarze nic nie wnosz帷ych s堯w. 畝逝j,...
© KOBIETY KOBIETOM 2001-2017