安iat bez gwa速闚: dlaczego „Nie znaczy Nie” to za ma這

Kilka lat temu rozpowszechnione zosta這 has這: „Nie znaczy Nie”. Mia這 chroni kobiety przed przemoc seksualn. Dzisiaj wiemy ju, 瞠 to za ma這. Stereotypy s silniejsze ni 鈍ie穎 nabyte prawo kobiet do m闚ienia „nie”. Wci捫 pokutuje przekonanie, 瞠 „m篹czyzna ma swoje potrzeby”, a kobieta „nawet je郵i m闚i Nie, to my郵i Tak”. To daje pozwolenie na krzywdz帷e kobiety przekraczanie granic w seksie. Trzeba uczy zar闚no dziewczyny, jak i kobiety, a tak瞠 ch這pc闚 oraz m篹czyzn, 瞠 tylko entuzjastycznie wyra穎na zgoda jest jedyn zgod na seks. Wszystko inne jest przemoc, i tak powinno by traktowane - m闚i Joanna Keszka z Barbarella.pl
Wi瘯szo嗆 kobiet, kt鏎e znam, do鈍iadczy這 w swoim 篡ciu przemocy seksualnej. Ja sama nie stanowi w tym obszarze wyj徠ku. Stereotypowo gwa速 kojarzy si z nieznanym sprawc atakuj帷ym w ciemnej uliczce. Prawda jest taka, 瞠 wi瘯szo嗆 ofiar zna swojego gwa販iciela: to s gwa速y na randce, w dyskotece, na imprezie, przemoc na tle seksualnym w gabinecie lekarskim. Pisarka Naomi Wolf tak uj窸a powszechno嗆 tego problemu: „Gwa速 zdarza si cz窷ciej ni lewor璚zno嗆, alkoholizm i ataki serca”. Trzeba my郵e o tym, co naprawd dzia豉 w zakresie przeciwdzia豉nia przemocy seksualnej.

„Sama si o to prosi豉”

Zacznijmy od tego, co na pewno nie przeciwdzia豉 przemocy seksualnej: zawstydzanie i obwinianie kobiet. A teraz wyja郾ijmy sobie, bo to jest bardzo proste, co naprawd nara瘸 kobiety na niebezpiecze雟two. Nie wyzywaj帷y str鎩, nie zmys這wy taniec na dyskotece, nawet nie alkohol i zawieranie przypadkowych znajomo軼i. Ju czuj, jak nerwowo kr璚icie g這w, przecie przed tym wszystkim ostrzega si dziewczyny i kobiety w tzw. trosce o ich bezpiecze雟two. A jednak to nie s okoliczno軼i, kt鏎e nara瘸j je na gwa速. Dla ka盥ej kobiety i dziewczyny najwi瘯szym i podstawowym zagro瞠niem jest znalezienie si w zasi璕u dzia豉nia gwa販iciela. Wierzcie mi, mo積a by zapi皻 pod sam szyj, mie na sobie znoszone adidasy, a na g這wie wielki szary kaptur, a i tak jeste鄉y w niebezpiecze雟twie, je郵i w pobli簑 znajdzie si gwa販iciel. Z drugiej strony mo積a ta鎍zy na stole w kr鏒kiej, obcis貫j sukience i by ca趾owicie bezpieczn, je郵i wok馧 nas nie ma osoby gotowej do u篡cia przemocy seksualnej.

W swojej naiwno軼i s康zi豉m, 瞠 stwierdzenia „sama si o to prosi豉” odesz這 ju do lamusa. Niestety nasze wybitnie pro-rodzinne i anty-kobiece spo貫cze雟two miewa ca趾iem odmienny pogl康 na ta spraw: „czego si spodziewa豉, skoro z nim wysz豉?”, „sama tego chcia豉” lub „sprowokowa豉 go”.

Za przemoc seksualn zawsze win ponosi sprawca. To nie powinno ulega 瘸dnej w徠pliwo軼i. I to on powinien si wstydzi, a zgwa販onej kobiece nale篡 si wsparcie. Jak daleko nam do tego idealnego 鈍iata przypominaj mi mi璠zy innymi wci捫 nowe historie nastolatk闚 zwi您ane z wymuszaniem seksu i potem nagrywaniem swoich kole瘸nek w sytuacjach intymnych. To dziewczyny potem musz zmienia szko造, wyprowadza si z miasta, zdarzaj si samob鎩stwa. Nie s造sza豉m jeszcze, 瞠by jaki sprawca tego rodzaju przemocy mia potem powa積iejsze problemy z akceptacj w swoim 鈔odowisku. 疾by zmniejszy skal przemocy seksualnej trzeba zej嗆 na ziemi i trze德o spojrze na normy, kt鏎ymi w tym zakresie kieruje si spo貫cze雟two. Musimy sko鎍zy z g喚boko zakorzenionym przekonaniem, 瞠 ch這pcy i m篹czy幡i maj swoje potrzeby, a koniec ko鎍闚 to kobieta zawsze sama sobie jest winna, bo przecie „jak suka nie da, to pies nie we幟ie”.

Dlaczego „Nie znaczy Nie” to za ma這? Bo nikt nie wierzy w obowi您ek powa積ego traktowania kobiecego „Nie”

砰jemy w kulturze, w kt鏎ej kobiety nie pyta si o zdanie w kwestii tego, jak daleko m篹czyzna mo瞠 si posun望. Przypomn, 瞠 do 80% przypadk闚 przemocy seksualnej dochodzi nie w ciemnym zau趾u, ale w mieszkaniu, do kt鏎ego da造鄉y si zaprosi, czy na dyskotece, na kt鏎 wybra造鄉y si z w豉snej nieprzymuszonej woli. W takich sytuacjach m篹czy幡ie przypisuje si prawo do tego, 瞠by sam „wyczu jak daleko kobieta pozwoli豉 mu si posun望”. M篹czyzna w sytuacji intymnej nie pyta, kulturowo przyj皻e jest, 瞠 on po prostu „czuje i wie, na ile mo瞠 sobie pozwoli”. Zazwyczaj niewiele potrzeba ze strony kobiety, 瞠by m篹czyzna „poczu”, 瞠 mo瞠 „i嗆 na ca這嗆”. Wi瘯szo嗆 ludzi w naszym kraju zgodnie uwa瘸, 瞠 dopuszczaj帷 m篹czyzn do pewnej granicy, kobieta traci prawo do swojego „nie”. Skoro da豉 si zaprosi na drinka, to nie powinna dziwi si, 瞠 on teraz chce si z ni przespa. Je郵i pozwoli豉 mu dotkn望 cyck闚, powinna przewidzie, 瞠 potem b璠zie chcia czego wi璚ej. Zreszt jak wie嗆 gmina niesie, kobieta nawet jak m闚i „nie”, to my郵i „tak”, prawda? Ta brudna logika powoduje, 瞠 nie tylko m篹czy幡i, ale nawet kobiety nie wierz w obowi您ek powa積ego traktowania kobiecego „nie”.

O tym, jak trudno by kobiet w Polsce, niech 鈍iadczy fragment ksi捫ki pt. „Lew Starowicz o kobiecie”, strona 56, cytuj:

Pytanie: Kiedy m篹czyzna m闚i „nie”, zawsze ma na my郵i „nie”?
Odpowied prof. Lew-Starowicza: Tak, to jest oczywista oczywisto嗆.

Pytanie: Natomiast przyj窸o si uwa瘸, 瞠 gdy kobieta m闚i „nie”, to znaczy „by mo瞠”.
Odpowied prof. Lew-Starowicza: To prawda, m篹czy幡i na pewnym etapie gry damsko-m瘰kiej nie traktuj kobiecych s堯w wprost. Tymczasem – podobnie jak feministki – uwa瘸m, 瞠 kobieta na ka盥ym etapie nawi您ywania relacji z m篹czyzn ma prawo powiedzie „nie”. Wielu m篹czyzn wci捫 uwa瘸, 瞠 po przekroczeniu pewnej granicy to prawo niejako traci. Oni nie potrafi si ju wycofa [!!! - przyp. Red.]. Co wi璚ej, wiedz, 瞠 kobieta cz瘰to m闚i „nie” wy陰cznie z poczucia winy. Czyli doprowadza do sytuacji 堯磬owej, po czym zaczyna si wycofywa, pod鈍iadomie licz帷 na prze豉mywanie jej oporu. Po takim seksie ona b璠zie mia豉 poczucie, ze nie jest winna [!!! - przyp. Red.], 瞠 zosta豉 przymuszona. I z takim przekonaniem b璠zie jej lepiej.

Taki tekst jest przerzucaniem odpowiedzialno軼i za seksualn przemoc na kobiety, bo – wed逝g tej logiki – to my jeste鄉y odpowiedzialne za to, 瞠 dopu軼i造鄉y do etapu, na kt鏎ym „oni nie potrafi si ju wycofa”. Nasz polski seksualny guru idzie nawet dalej. Wed逝g niego kobieta ma prawo powiedzie „nie”, ale... m瘰ka natura jest taka, 瞠 w pewnym momencie po prostu nie mo瞠 si wycofa, a kobieca taka, 瞠 w豉軼iwie lubi by przymuszana. Po co Pan Profesor rozpisuje si na temat kryminogennych schemat闚 w ksi捫ce dla kobiet? Przecie to tylko je utrwala. I na dodatek nie widz w wypowiedzi profesora Lew-Starowicza pot瘼ienia dla m瘰kich wyobra瞠, 瞠 kobiece „nie” mo瞠 oznacza „tak”. Przera瘸j帷e. Wyobra瘸cie sobie mie kogo o takim sposobie my郵enia jako eksperta na sali s康owej podczas sprawy o gwa速?

Kobiety, kt鏎e do鈍iadczy造 przemocy na tle seksualnym, kt鏎a nie pasuje do jej najbardziej ekstremalnej formy: nieznany napastnik w krzakach z no瞠m w r瘯u, maj problem z okre郵eniem tego, czego do鈍iadczy造 jako gwa速u. Kiedy sprzeciw kojarzony jest tylko z krwaw walk o 篡cie, wi瘯szo嗆 kobiet, kt鏎ych „nie” nie jest szanowane przez ch這pak闚 na randkach, przez znajomych, lekarzy i tego gor帷ego faceta, kt鏎ego w豉郾ie pozna造, maj problem z nazwaniem gwa速u jego prawdziw nazw. Poczucie winy, wstyd, obwinienie si za to, co zasz這, oraz wypieranie, to emocje, kt鏎e towarzysz kobietom, kt鏎e zosta造 skrzywdzone. Bycie zgwa販on stygmatyzuje... ofiar. Nie potrafi豉 wyznaczy granic, dopu軼i豉 sprawc zbyt blisko siebie, nie jest w stanie udowodni, 瞠 sta豉 jej si krzywda. Gwa速 nie jest nazywany gwa速em, ale: „przykrym do鈍iadczeniem, po zbyt du瞠j ilo軼i alkoholu”, „zadawaniem si z niew豉軼iwym facetem”, „z陰 przygod, o kt鏎ej chce jak najszybciej zapomnie”.

Dlatego uwa瘸m, 瞠 „Nie znaczy Nie” to za ma這. Nale篡 edukowa zar闚no m篹czyzn, jak i kobiety, 瞠 do bezpiecznego i wyra瘸j帷ego szacunek dla drugiej osoby seksu konieczny jest powa積y i autentyczny wysi貫k, by us造sze przyzwolenie drugiej strony. 疾by wspom鏂 ten proces, stworzona zosta豉 Koncepcja Entuzjastycznego Przyzwolenia.

„Tak znaczy Tak”, czyli seks tylko wtedy jest ok, kiedy kobieta wyra瘸 na to Entuzjastyczn Zgod

G堯wna my郵 koncepcji Entuzjastycznego Przyzwolenia jest prosta: nie inicjuj aktu seksualnego, dop鏦i nie masz entuzjastycznego przyzwolenia partnerki. Entuzjastyczna zgoda jest jedyn rzecz, kt鏎a sprawia, 瞠 seks jest ok. Nie chodzi o seks z partnerk, kt鏎a jest niezdecydowana, zdenerwowana czy zak這potana. Nie chodzi o seks z osob, kt鏎a jest milcz帷a albo nie reaguje, cho nie sprzeciwia si aktywnie, kiedy zaczynasz uprawia z ni seks. Nie chodzi o wypowiedziane znu穎nym g這sem, cho nie wyra瘸j帷e wprost odmowy s這wa typu: „Ok, niech ju b璠zie”. Entuzjastyczna zgoda oznacza entuzjastyczn partnerk. Kobiet, kt鏎a reaguje z pasj, ca逝je szyje, plecy, wypowiada s這wa w stylu: ”Tak!” albo „O m鎩 Bo瞠, nie przestawaj!”. Dobry, pe貫n szacunku, radosny seks oznacza podej軼ie do niego jako do dzia豉nia, kt鏎e podejmujemy wsp鏊nie z partnerk, a nie w opozycji do niej, napieraj帷 na ni albo dzia豉j帷 w spos鏏, kt鏎y ma „j rozmi瘯czy”, czy u酥i jej czujno嗆.

Idea Entuzjastycznej Zgody jest moim zdaniem najlepszym narz璠ziem do edukowania ch這pc闚 i m篹czyzn, na czym polega uczciwy seks. Tak瞠 pomaga kobietom zrozumie w豉sne granice w ich seksualnych relacjach. Dzi瘯i takiemu podej軼iu obie strony maj szans zrozumie siebie oraz swoje pragnienia, a tak瞠 zrozumie drug stron i jej pragnienia.

Kiedy rozpoczynam rozmow z kobietami na temat Koncepcji Entuzjastycznej Zgody, prosz je, 瞠by zada造 sobie pytanie: na ile ich cia這 nale篡 naprawd do nich? Czy czuj si w posiadaniu ka盥ego centymetra swojej sk鏎y? Czy nale膨 do nich tylko najbardziej wra磧iwe punkty na mapie cia豉? O zgod, na co chc by pytane? Na penetracj? Ca這wanie? Przytulanie? Wi瘯szo嗆 os鏏 jest zaskoczona, jak cz瘰to nie 篡czy造by sobie dotyku i r騜nych zachowa, gdyby kto je o to zapyta, da im szans powiedzie „nie”. W sytuacji, kiedy m篹czyzna nie musi zadawa sobie trudu zapytania o to, jak daleko mo瞠 si posun望, oraz nie jest zainteresowany uzyskaniem przyzwolenia na u軼isk, poca逝nek, czy dotyk, kobiety akceptuj zachowania, na kt鏎e nie maj ochoty. Z drugiej strony w seksie kobiety nie dostaj tego, czego pragn, bo o to nie prosz. Nikt nas nie uczy, 瞠 komunikacja jest tak wa積a, 瞠 liczy si opinia drugiej osoby, a nie tylko jej fizyczna dost瘼no嗆.

Uzyskanie g這郾ego i wyra幡ego „tak” jest jedyn form zgody na seks. Uzyskanie tej zgody w przesz這軼i nie oznacza, 瞠 nie musisz o ni pyta nast瘼nym razem. Zgoda na jedn rzecz nie oznacza automatycznie zgody na inn. Mo瞠 da豉m si zaprosi do twojego mieszkania, ale nie mam ochoty kocha si w nim z tob. Mo瞠 chcia豉m tego p馧 godziny temu, ale nie chc tego teraz. Mo瞠 my郵a豉m o seksie z tob, ale nie chc bra twojego penisa do ust. Mo瞠 by豉m napalona na ciebie, ale nie w towarzystwie twoich koleg闚. Brak Entuzjastycznej Zgody na seks oznacza, 瞠 to jest gwa速 i tak powinien by traktowany.

Joanna Keszka / Barbarella.pl

tel. 668.46.66.30, joanna.keszka@barbarella.pl

JOANNA KESZKA: specjalistka w dziedzinie kobiecej seksualno軼i, pisarka scenariuszy erotycznych i nieustraszona testerka wibrator闚, redaktorka naczelna Barbarella.pl - "Najseksowniejszy portal dla kobiet" oraz pomys這dawczyni LoveStore.Barbarella.pl - "Pierwszego w Polsce LoveStore’u dla kobiet i dla par", ul. Marsza趾owska 85, Warszawa. Wspieram kobiety w pozwalaniu sobie na wi璚ej, w seksie i w 篡ciu.
barbarella.pl
Data publikacji w portalu: 2013-05-30
Podoba Ci si artyku? Mo瞠sz go skomentowa, oceni lub umie軼i link na swoich stronach:
Aktualna ocena: ocena: 0 /g這s闚:
Zaloguj si, aby zag這sowa!
OPINIE I KOMENTARZE+ dodaj opini  


Dopisywanie opini, tylko dla zarejestrowanych u篡tkowniczek portalu

Zaloguj si

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj si!

Witaj, Zaloguj si

NAPISZ DO NAS

Masz uwagi, zauwa篡豉 b喚dy na tej stronie?
A mo瞠 chcia豉by opublikowa sw鎩 tekst?
- Napisz do nas!

NEWSLETTER I SPOΒCZNO列I

Chcesz by powiadamiana o nowo軼iach w portalu? Zarejestruj si i zaprenumeruj nasz newsletter lub kana Nowo軼i RSS!
Mo瞠sz te do陰czy do naszej strony na Facebook lub Twitter. Zapraszamy!

  ZOBACZ TAK浩  

Ostatnio komentowane:

tv Car Astor (fka SEE) - Potions
Lucky_Thirteen 安ietne <3 opinia dodana 2020-05-31 07:17:55
muzyka Zawsze mocno 篡豉m i teraz mam co wspomina
Hitoshi W pi徠ek by豉m na koncercie Closterkeller. Anja jest niesamowit kobiet, jest charyzmatyczna, silna i pewna siebie, da豉 przepi瘯ny wyst瘼. Uwielbiam j.... opinia dodana 2012-11-05 20:27:47
literatura Lesbos - Lis Renata
\"Lesbos\" Renaty Lis to dla mnie brakuj帷a podstawa, kanon my郵i lesbijskiej w kulturze polskiej....

Do陰cz do naszej spo貫czno軼i!

nowe i najaktywniejsze profile:

© KOBIETY KOBIETOM 2001-2020